Vannak dolgok, amelyeket nagyon szeretnék tudni, de sose derülnek ki. Átkozottul érdekelne például, mit mond José Mourinho a Villareal meccs szünetében az öltözőben. Hasonlóképpen kíváncsi lennék arra a beszélgetésre, ami a BMW dizájnosztályán folyt az új X3-as tervezése előtt.
Nem hülyék ezek, tudták, hogy a kifutó X3-as ronda. Főleg azért kellett tudniuk, mert szándékosan rondították el, hogy ne kannibalizálja el az X5-ös vevőit. Nem úgy volt ronda az X3-as, mint egy Ssangyong Rodius vagy a Nemzeti Színház, melyek eleve elfuserált koncepció jegyében születtek: az X3-as formáját csak az első és a hátsó lámpák rontották el. A borzalmat lokalizálhatjuk pontosabban is, amennyiben az igazi fuser a lámpák azon része, ami az autók oldalsó lemezein kapott helyet. Az autótervezésben szinte mindenki tudja, hogy minél egyszerűbb valami, annál jobb, de legalábbis mindig hülyén mutat, ha megtörik a felületek egységét. Nálam az is a kannibál-elméletet erősíti, hogy az Audi is mintha szándékosan rontotta volna el a Q5-öt – abban ugyan minden vonal megy valahová, mégse olyan harmonikus, mint a Q7, bármekkora tulok is az ingolstadti nagy SUV.
Az új X3-asban a hátsó lámpa még mindig kicsit furcsa, de legalább ugyanúgy furcsa, mint az X5-ösé; furcsa, de nem ronda. Egyébként kompakt SUV-műfajban nem lehet megváltani a világot. Ha valaki ezt kapja feladatul, ráadásul BMW emblémákat és márkajegyeket kell beletervezni, minden értelmes tervezőnél ez fog kijönni. A VW-csoportnál is ez a szemösszehúzás a trend, a többi meg ujjgyakorlat, de így se mondhatok mást, örülök, hogy a BMW befejezte a vizuális környezetszennyezést és szeretettel köszöntöm hazai útjainkon az új X3-as személygépkocsi elvtársat.
Kicsit nagyobb: kilenc centivel hosszabb, hárommal szélesebb, a tengelytáv két centivel nőtt. Nem vagyok az általános méretnövelés híve, de ebben az esetben azt kell mondanom, az X3-as elérte az autó tökéletes méretét. A kifutó X3-as épp ilyen két-három centis nagyságrendben volt enyhén kicsi, az új X3-as viszont az az autó, ami már pont kényelmes, a csomagtartója is nagy (480 helyett 550 liter), de még épp el lehet vele közlekedni magyar szinten. Illetve nem is magyar, inkább európai léptékben. Ez az utolsó olyan autóméret, amivel egy mai városban problémamentesen lehet járni, parkolni, parkolóházban kanyarogni, a forgalmat viszont már átlátjuk belőle. A dizájnhoz tartozik ugyanis, hogy a BMW egyvalamiben nem követte a kordivatot: nem lett alacsony az oldalablak, ami nagyon helyes, ha valakinek számít a forma és funkció egysége. Az autó legyen autó, a géppuskafészek meg géppuskafészek. Az X5-öst Amerikára találták ki, oda is való. Az X5-ös Európában inkább péniszhosszabbítói szerepet tölt be, főleg mostantól, hogy az X3-as dizájnban is megkomolyodott, és talán lassan lekopik róla a butikosné-SUV imidzs.
Ha a rondítást azért csinálták, hogy ne vegye el az X5-ös vásárlóit, az új X3-ast egyenesen hányás alakúra kellett volna tervezni, amennyiben összehasonlítjuk, mennyivel kisebb, mint az első X5-ösök. Tengelytávban kilenc milliméter. 9. Kevesebb, mint egy centi, szabad szemmel, colstokk nélkül nem látható különbség. Bruttó hosszra az új X3-as két centivel rövidebb, mint a régi X5-ös – száz szónak is egy a vége, Amerikában úgyis a nagyot szeretik, a világ többi részének meg hadd legyen végre egy tökéletes BMW-je. A 2006-os BMW X5 tengelytávja az 1999-eséhez képest persze nagyobbat nőtt, bő 11 centit, de ebből is csak az látszik, hogy ez az X3-as a megfelelő autó.
Az X3-ast azért szerettük, mert bár a belünk kifordult a külsejétől, meg úgy általában az imidzsétől, ha elindult vele az ember, senki nem tudta volna meggyőzni róla, hogy a világ királya valaki más. Ez az alapterület ekkora magassággal, ezzel a futóművel és persze ezekkel a motorokkal adja azt a vezetési élményt, amitől bárkinek elborul az agya. Ez közösségi közlekedési szempontból rossz, mérnökileg bravúros. Mondjuk a BMW nem is nehezítette meg a mérnökei dolgát, nem a 3-as sorozat futóművét-platformját kellett használniuk, hanem külön konstrukciót tervezhettek. Ennek a sajtóanyagokban nincs nyoma, de egy alkatrészkereső weboldalon összehasonlítgattuk a 3-as és az X3-as fődarabjait, egyezést nem találtunk, még hasonlóságot se nagyon. Márpedig egy SUV futóműve akkor lehet igazán jó, ha nem egy szedánéra rakják a magas bódét.
Az elektronikusan állítható változat háromféle állást ismer: NORMAL, SPORT és SPORT+-t. Nyomkodtam egy ideig, hátha előkerül a COMFORT, de ebben olyan nincs. Bizonyos szituációkban nagyon kényelmes, a jelentősebb zökkenőket például úgy veszi, mint egy hintó, a kis úthibákon azonban eléggé ráz. Érdemes lenne a defektmentes abroncsok után defektesekkel is kipróbálni. Az biztos, hogy felniméretben sajnos nem lehet nagyon lemenni, mert az előző X3-as is elég vespásan nézett ki 17 colos kerekekkel. A széles kereket viszont viszi a nyomvályú, mint sas a gödölyét: a kormányt fogni kell. Két kézzel a legjobb, de biztos, ami biztos, mindig érintkezzen vele legalább öt ujj, mert én egyszer az Árpád hídon nagyon megindultam vele a szalagkorlát felé. A flegmáskodás, kényelmes tehénkedés öl.
Az xDrive összkerékhajtási rendszert, amiben a nyomaték 60%-a van hátul, teszteltem már eleget, meg vagyok győzve. Azért egy apró próbatételt beiktattam a teszthétbe. Szerkesztőségünk teremgarázsában nem sikerágazat a síkosságmentesítés. Egyszer Nyegleo el is akadt az 5. emeleti felhajtón egy Isuzuval, illetve nemhogy elakadt, csúszott is lefelé, egyenesen az oszlopnak. A gumik az utolsó pillanatban tudtak megkapaszkodni az aszfaltban. Na ott az X3-assal simán felmentem és lejöttem, pedig ez is 1,8 tonna körül jár.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
